Lingeriewebshop Annadiva is in zes jaar tijd uitgegroeid tot de grootste online aanbieder van luxe lingerie in Nederland én heeft het bedrijf net haar tweede fysieke winkel geopend. En er liggen nog meer plannen in het verschiet. Van Werven: “We kijken constant vooruit.”
Zes jaar geleden was het voor vrouwen met een grotere cupmaat erg lastig om mooie lingerie te vinden. Het aanbod was eentonig en saai; online was er al helemaal weinig te krijgen. Vanuit eigen behoefte startte Mariëlle van Werven daarom haar eigen webshop Annadiva. Inmiddels is Annadiva uitgegroeid tot de grootste online aanbieder van luxe lingerie in Nederland én heeft het bedrijf net haar tweede fysieke winkel geopend. En er liggen nog meer plannen in het verschiet. Van Werven: “We kijken constant vooruit.”
Online en offline versterken elkaar
De nieuwste winkel van Annadiva is geopend in hartje ’s-Hertogenbosch. De reacties zijn, een maand na opening, erg positief. Mariëlle: “Iedereen is heel positief en verrast, vooral ook door hoe we het gedaan hebben. Het meubilair hebben we bijvoorbeeld zelf laten ontwerpen door een interieurontwikkelaar.” Tijdens het ontwerpproces van de nieuwe winkel is goed gekeken naar de sfeer die bij de online shop past: “Klanten komen graag naar de winkel voor advies en beleving. We hebben er daarom alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat de klant zich op haar gemak voelt. We hebben gekozen voor mooie materialen, een goede spiegel en de juiste belichting. Lingerie is een adviesgevoelige sector en vrouwen willen de lingerie toch graag passen. Daarvoor hebben we een fijne sfeer proberen te creëren.”
De twee fysieke winkels en de webshop, die nog altijd de basis is van Annadiva, versterken elkaar enorm: “Je ziet echt dat mensen mixen: ze halen bijvoorbeeld online bestellingen in de winkel op of bezoeken eerst onze fysieke winkel en komen daarna ook online shoppen.” In beide gevallen is het belangrijk dat de klant zich thuis voelt bij Annadiva en het advies krijgt dat zij nodig heeft. Het gebruik maken van klantdata helpt het bedrijf daarbij. “We weten heel veel van onze klant: welke maat ze heeft, welke merken ze koopt. Daar kun je goed op inspelen. Online doen we dat bijvoorbeeld door het tonen van afbeeldingen die passen bij de voorkeuren van de klant wanneer zij onze homepage bezoekt. Klantdata zijn super belangrijk om er steeds meer voor te zorgen dat de klant in de winkel dezelfde klant is als op de webshop”, legt Mariëlle uit.
Behoefte aan informatie
In zes jaar tijd is het bedrijf van Van Werven van bedrijfsruimte aan huis uitgegroeid tot de grootste online aanbieder van luxe lingerie met twee winkels. En dat niet alleen, want Annadiva is ook actief in België en Duitsland. Een razendsnelle groei, dus is het belangrijk om samen te werken met een leverancier die met je meedenkt. Mariëlle: “Naarmate je bedrijf groeit krijg je steeds meer behoefte aan ondersteuning voor optimaal voorraadbeheer en goede rapportages. Daar wil je op kunnen sturen: hoe doen merken het, wat zijn de omloopsnelheden, welk percentage is al verkocht?”
Annadiva koos zo’n 2,5 jaar geleden voor automatiseringsoplossing Retailium van ACA: “Wat we al snel merkten is dat ACA op het gebied van fashion echt een specialist is en weet waar we het over hebben. De specialistische kennis matchte heel goed met wat wij zochten.” Van Werven is daarbij ook kritisch: “Natuurlijk is het een investering; er komt uiteindelijk ook maatwerk bij kijken. Soms zijn er ook wel eens dingen die minder soepel lopen, maar overall brengt de samenwerking met ACA ons wel écht wat we ervan gehoopt hadden.” Volgens Mariëlle wordt er veel meegedacht, ook als er dingen misgaan: “Ook het feit dat we een vaste consultant hebben is prettig. Die kent je situatie en weet precies hoe je processen lopen. Dat schakelt snel.”
Pionier in de markt
Van Werven blijft niet stil zitten nu de tweede winkel geopend is. Er zijn alweer volop nieuwe ideeën, zowel als het gaat over het openen van eventuele nieuwe winkels als over het uitbreiden van het assortiment. Maar ook als het op automatiseren van bedrijfsprocessen aankomt zet Annadiva flinke stappen: “We werken nu een jaar met de Orderwriter app, dat is heel fijn. EDI is erbij gekomen, maar ook ACA’s Intelligence wordt dagelijks door meerdere mensen gebruikt. Je kunt er je omzet- en voorraadinfo uit halen en het is makkelijk inzichtelijk. We zijn het steeds verder aan het uitbouwen, zodat we meer kunnen doen met dezelfde mensen.”
Voortdurend kijkt het bedrijf naar nieuwe mogelijkheden. Daarbij stuiten ze echter soms wel op moeilijkheden in de markt, die nog niet zo snel gaat: “Met de ene leverancier kom je met EDI verder dan met de andere. Wij willen graag, we lopen voorop. Met ACA kunnen we al veel dingen automatiseren, zoals automatisch refunden, factuurscanning en -matching. We kijken steeds vooruit en hoeven echt niet altijd de allereerste te zijn, maar ik merk wel dat wij binnen de lingerie zeker pioniers zijn. Als je die inkoopapp laat zien zijn anderen vaak heel erg onder de indruk. Voor ons is het niet meer weg te denken!”